Home | Contact | Voorstellen | Download bestelling
Winkelwagen
Liedjes
Lesidee
Workshop
Muziekles
Gratis
Zullen we met z'n allen een toontje hoger zingen? (of twee of drie of vier)

'Waarom zingen de kinderen zo slecht?' 'Ze brommen maar wat, hoe kan dat nu?' Als docent muziek krijg ik deze vraag vaak van leerkrachten. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: we zingen met z'n allen veel te laag. De kinderen kunnen er gewoon niet bij met hun stemmetjes. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn eigen kinderen. Ik heb ze uiteraard van baby af aan verantwoorde liedjes aangeboden. Ze zongen al snel mee en dat ging goed totdat ze probeerden om mee te zingen met een cd vol commerciële peuterliedjes. Mijn kinderen konden de toon niet meer vinden en raakten daardoor zelfs een beetje gefrustreerd.

Er worden heel veel mooie kinderliedjes geschreven en je mag er van uit gaan dat de meeste liedbundels van educatieve uitgevers verantwoorde liedjes bevatten. Die houden rekening met de juiste stemomvang van kinderen. Het is dan wel belangrijk dat je inzet op de aangegeven begintoon.

Commercieel is niet altijd muzikaal

Wat je ook vindt van K3. De meeste liedjes zijn muzikaal wel heel verantwoord! Maar er worden ook heel veel commerciële liedjes gemaakt voor educatieve programma's zoals bijvoorbeeld het liedje zes heksen van Sesamstraat of het liedje puzzel van het zandkasteel. Leuke liedjes met een educatieve boodschap maar oh zo muzikaal onverantwoord. Terwijl er eigenlijk een heel simpele manier is om dit probleem op te lossen: Zing het een paar toontjes hoger!

De handicap van youtube

Het valt mij op dat steeds meer scholen de liedbundels links laten liggen en de bekende liedjes van tv op youtube opzoeken om ze in de klas te zingen. Of ze gebruiken deze voor vieringen. Lekker handig, want de kinderen 'kennen' ze al en je denkt dan, dat je ze het lied niet meer hoeft aan te leren. De kinderen kunnen dan thuis lekker verder zingen achter de computer. Maar veel van deze liedjes zijn veel te laag ingezongen door volwassenen. Dat zingt voor ons lekker weg, maar kinderen hebben nu eenmaal kleinere stembanden en zingen dus veel hoger.

Terug naar de blokfluit?

Vroeger leerden toekomstige juffen en meesters blokfluiten op de opleiding. Hoe suf dat nu ook klinkt; 'Het was zo gek nog niet!' De sopraanblokfluit is namelijk ongeveer het bereik van een kinderstem! Hij gaat niet lager dan een lage c en eigenlijk moet je met kinderen ook niet lager willen zingen.

Dat kleuters alleen maar kleuterdreunen zouden mogen zingen is achterhaald en in de bovenbouw mag je ook best popliedjes zingen. Zoek alleen wel de juiste liedjes uit. Zing zelf de laagste toon uit het liedje en controleer of dit niet veel lager is dan de lage c op een blokfluit of de c op de piano bij (in het midden). Heb je geen blokfluit of piano bij de hand, download dan een piano app (bijvoorbeeld My piano, de eerste witte toets is de c, daarna d e f g a b hoge c.). Hiermee kun je snel uitzoeken hoe laag of hoe hoog er wordt gezongen en op welke begintoon je een liedje moet beginnen.

Blije mensen zingen hoger

Voor een hoge noot hebben we namelijk een hoog strottenhoofd nodig en dat gebeurt vanzelf als je blij bent. Je zingt dan dus MET je lichaam in plaats van ertegen in (Dus bij: oh jee, een hoge noot, werk je je lichaam tegen). Probeer het maar eens uit. Hoeveel lol kun je hebben?

Hulp nodig?

Denk je nu: dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Dat gaat bij mij niet vanzelf? Wij helpen je graag! Ik geef samen met zangpedagoge Daniëlle Lous bijscholingen over verantwoord zingen in de klas. Je kunt je individueel inschrijven voor een cursus, maar we komen ook graag je hele team begeleiden bij jou op school! Kijk op Bijscholing of neem rechtstreeks contact op.

En...eigenlijk is deze blog overbodig. Als je luistert naar dit voorbeeld, dan snap je wel wat ik bedoel.

2015-02-12, Liesbeth van den Berg-Hermsen

Delen op:

Boekentips voor de winter


Algemene voorwaarden Lekker zingen producties | K.v.K. 17222107